Prosjektadministrasjon

Aprova har ressurser til å lede arbeidene i alle prosjektfaser og sørger for at byggherrens interesser ivaretas.

Prosjektadministrasjon for et VA-relatert anlegg er en helhetlig prosess som strekker fra planlegging, gjennomføring og frem til ferdigstillelse og overlevering. Effektiv prosjektadministrasjon er avgjørende for at VA-prosjektet skal lykkes innenfor de rammer som er satt for tid, kostnader og kvalitet.

Oppgaver vi utfører ved prosjektadministrasjon:

Prosjektplanlegging

Omfang: Definere hva som skal bygges, hvilke spesifikasjoner og krav som gjelder, og hva prosjektets hovedmål er.
Tidsplan: Utvikle en detaljert tidsplan som viser prosjektets milepæler, frister og aktiviteter.
Budsjett: Fastsette ofte sammen med oppdragsgiver.

Kontrakter og avtaler

Entreprenørvalg: Velge entreprenører og leverandører basert på anbudsprosesser.
Avtalevilkår: Etablere avtaler med leverandører, underleverandører, rådgivere og andre samarbeidspartnere.

 Kvalitetssikring og kontroll

Kvalitetsstyring: Kontroll av byggetekniske krav, miljøkrav og sikkerhet.
Inspeksjoner: Gjennomføre regelmessige inspeksjoner for å identifisere eventuelle feil eller mangler.
Dokumentasjon: Holde oversikt over all prosjektinformasjon, som byggetegninger og rapporter for å sikre at prosjektet er i samsvar med spesifikasjonene.

Kommunikasjon

Informasjonshåndtering: Etablere en effektiv kommunikasjonsstruktur mellom alle involverte parter.
Møter og rapportering: Regelmessige statusmøter for å diskutere fremdrift, utfordringer og løsninger.
Endringshåndtering: Håndtere endringer i prosjektets omfang, design eller kostnader.

Budsjettkontroll og økonomistyring

Kostnadskontroll: Overvåke og styre prosjektets økonomi for å sikre at det holder seg innenfor det fastsatte budsjettet.
Endringsordrer og tilleggskostnader: Håndtere eventuelle tilleggskostnader som kan oppstå på grunn av endringer i prosjektet.

Oppfølging og rapportering

Fremdriftsrapportering: Sørge for at prosjektet leverer i henhold til planen, og gi jevnlige oppdateringer om fremdrift, eventuelle forsinkelser, og tiltak som tas for å holde prosjektet på sporet.
Sluttrapportering: Sluttrapport som oppsummerer resultatene.
Sluttdokumentasjon: Sørge for at all dokumentasjon, som byggetegninger, spesifikasjoner, garantier og vedlikeholdsinformasjon, er korrekt og tilgjengelig for ettertiden.
Overlevering: Overlevering og eventuell opplæring i FDV-oppgaver.

 Byggherrens SHA-koordinator

Byggherren har et lovfestet ansvar for å sørge for at hensynet til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA) på bygge- eller anleggsplassen blir ivaretatt. Byggherren kan gjennom en skriftlig avtale overføre plikter og fullmakter til oss som koordinator. Vår rolle blir da å:

Følge opp risikoforhold i byggherrens plan for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø

Følge opp at det utarbeides tidsplaner som sikrer at det avsettes tilstrekkelig tid til utførelse av de forskjellige arbeidsoperasjoner

Følge opp at arbeidsgivere og enmannsbedrifter gjennomfører planen for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø

Koordinere arbeidsgivere og enmannsbedrifters arbeid som kan påvirke hverandre med hensyn til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, inkludert samarbeidet mellom arbeidsgivere og enmannsbedrifter

Se til at arbeidsgiver følger opp at kravene i BHF § 9 gjennomføres sørge for at det føres oversiktslister jf. BHF § 15.

Til toppen